die Lust der Fische theory of fish mind
»Chuang Tzu und Hui Tsu wandelten zusammen auf einem Uferdamm am Hao-Fluss.
Da sagte Chuang Tzu: "Sieh doch die Fische herauskommen und sich tummeln. Das ist
die Lust der Fische."
Hui Tsu erwiderte: "Du bist doch kein Fisch. Woher willst Du da die Lust der Fische kennen?" Chuang Tzu sprach: "Du bist nicht ich. Woher also weißt Du, dass ich nicht von der Lust der Fische weiß?"
Hui Tsu entgegnet: "Ich bin nicht Du und weiß natürlich nicht, was Du weißt. Aber da Du jedenfalls kein Fisch bist, ist doch klar, dass Du die Lust der Fische nicht kennst."
Darauf entgegnete Chuang Tzu: »Lass uns noch einmal auf den Ausgangspunkt zurückkommen. Du fragtest, woher ich die Lust der Fische kenne. Das zeigt, dass Du schon wusstest, dass ich es weiß, als Du mich fragtest. Ich weiß es von meinem Standpunkt auf dem Uferdamm hier oben über dem
Hao-Fluss."
(nach Chuang Tzu: Complete Works, 188 f.)
in der Einleitung Peter Baumann: Erkenntnistheorie
Da sagte Chuang Tzu: "Sieh doch die Fische herauskommen und sich tummeln. Das ist
die Lust der Fische."
Hui Tsu erwiderte: "Du bist doch kein Fisch. Woher willst Du da die Lust der Fische kennen?" Chuang Tzu sprach: "Du bist nicht ich. Woher also weißt Du, dass ich nicht von der Lust der Fische weiß?"
Hui Tsu entgegnet: "Ich bin nicht Du und weiß natürlich nicht, was Du weißt. Aber da Du jedenfalls kein Fisch bist, ist doch klar, dass Du die Lust der Fische nicht kennst."
Darauf entgegnete Chuang Tzu: »Lass uns noch einmal auf den Ausgangspunkt zurückkommen. Du fragtest, woher ich die Lust der Fische kenne. Das zeigt, dass Du schon wusstest, dass ich es weiß, als Du mich fragtest. Ich weiß es von meinem Standpunkt auf dem Uferdamm hier oben über dem
Hao-Fluss."
(nach Chuang Tzu: Complete Works, 188 f.)
in der Einleitung Peter Baumann: Erkenntnistheorie
DIDGERIDOO - William Barton Meets the Australian Youth Orchestra
Right brain: Didgeridoo is playing
sounds like laughter or cries or...
You may not recon some RULES in this, as a westerner
Your education is aristotalian (A=A, if A the B, A or B..)
consider A = non A at the same or A = very non A
call it irrational
unless you consider that we all fell in a way the same (die Bedingung der Möglichkeit des Gefühls..)
wordless rule
not spoken
but rule
it could be danced
or lived
experienced
not talked
and written
No concrete harmony or Syntax
emotions and feelings
a way of beeing
parallel thinking takes place
multiple infinite circuits fire
You WANT to MOVE
and create
SOMETHING
antecendend to act
your mind flights ahead
Left brain: the Orchestra starts
it has a dirigent (frontal lobe)
with RULES (Noten)
Syntax
Structure
written on text
that can be learned
practised
again and again
till it is a HABITUS
It has acting components (brodman areals, basal ganglia..)
with fixed order A-B-C-..
serial thinking takes place: step-by-step
as a result a result results
you listen and
your mind follows
sounds like laughter or cries or...
You may not recon some RULES in this, as a westerner
Your education is aristotalian (A=A, if A the B, A or B..)
consider A = non A at the same or A = very non A
call it irrational
unless you consider that we all fell in a way the same (die Bedingung der Möglichkeit des Gefühls..)
wordless rule
not spoken
but rule
it could be danced
or lived
experienced
not talked
and written
No concrete harmony or Syntax
emotions and feelings
a way of beeing
parallel thinking takes place
multiple infinite circuits fire
You WANT to MOVE
and create
SOMETHING
antecendend to act
your mind flights ahead
Left brain: the Orchestra starts
it has a dirigent (frontal lobe)
with RULES (Noten)
Syntax
Structure
written on text
that can be learned
practised
again and again
till it is a HABITUS
It has acting components (brodman areals, basal ganglia..)
with fixed order A-B-C-..
serial thinking takes place: step-by-step
as a result a result results
you listen and
your mind follows
Analogie
A (Musik) verhält sich zu Dir
wie B (Emotion, Haltung, Handlung) zu Dir
wie C ... .
RELATION
Prosodie beachten
Play at the same time
same message (Content) : verbal
same Emotion (Prosodie) : non verbal
try this
try this once
suddenly
in your peripheral view
something moves in a different way (movement, contrast)
parietal cortex: reflexive saccade to new target of interest
fovea on new object of interrest: color, form, orientation, visual: occipital V1
extrastriate cortex: man, dancing, street
ventral stream: what
dorsal stream: how
still interested?
Top to bottom regulation (Weltbildbezug): "I want to look at dancers"
Bottom to top (Realitätsbezug): "The man is moving cool"
This guy is cool (vaule of sensual data)
I like to try some cool things (Bottom top)
I want o be like him a for a while
frontal: theory of mind, be him for a mental while, you be him now, your neurons dance
watch a while
Till here its is free, no cognitive work, perceptive brain at work.
You may stay PASSIVE or turn your attention elswhere.
But if you decide to try this you enter the brain that wants to start ACTION
whole brain: Thinking, free decission, typical human, animal RATIONAL
no instinct (no need to survive), no authority (no goverment etc.), just you, reality (man) and free will
The visual scene has gone (video finished), it residues in your MIND
now ad what you have seen to working memory, manipulate what you have seen: MEMORY
now plan to do this yourself: frontal
orbito frontal: the rule to break a rule: "You shall not walk like this, but now", "Humans walk in order, but not today", "Do no be different, most times"
Nucleus caudatus: "Why not?", dis-inhibition
Substatia nigra (SN): "Do not move like a clown", "Do not copy anything that attracts you" "Do not exhaust your mental, physical capacities" "Do not harm you whith to much"
Nucleus subthalamicus (STN): "Follow the rule of SN"
Globus pallidum: "Do not listen to STN"
Dialoge of basalganglia final decission: Move on like the guy
Execute:frontal premotor (motor plans), motor cortex, pyramidal tract, extra pyramidal tract,motor neurons, muscle, MOVE-MENT
Timing: cerebellum, basalganglia
thalamus: feedback, more feed-back then forward
basal ganglia, cerebellum: motoric learning, timing
limbic system: emotion (ad to biography, Er-eignis to Er-lebnis Transformator)
Hippocampus: writes this episode into your biography: KNOWLEDGE
muscle energy: ATP exhaustion
spinothalamic tract: fell movement, fell some kind of pain
heart: beat
lung: breath
energy runs by
at one point
you stop
fun
deutlich (perzept) und klar (konzept): Also (aktion)
undeutlich und klar: Regelbefolgung, Vereinfachung
deutlich und unklar: unüberlegt, reflexive
Marias Haltung zur Verkündigung
![]() |
Engel: "Du wirst ein Kind gebären. Es wird den Namen Jesus tragen" Maria: Körperhaltung beachten zum Zeitpunkt der Verkündigung |
style: motoric differences
want to dance? Siegelneurone!
the way I like it is the way it is. I like A=A
the moment of non response: "absent, nothing else"
![]() | |||
not listening, inward looking, relaxed, out-of-role |
if cultural gestes (Handshakes) are refused by one party.
But not if it was a
misunderstanding.
Where was DT at this moment?
"He knows"
Where was AM
"With him"